STUDIEDAG EERSTE WERELDOORLOG
Geplaatst op
26 april 2016
door
SSEW
De Stichting Studiecentrum Eerste Wereldoorlog organiseert op vrijdag 20 mei een studiedag in Doorn.
Op vrijdag 20 mei 2016 zal de SSEW in nauwe samenwerking met de Erasmus School of History, Culture & Communication (Erasmus Universiteit) haar Voorjaarsstudiedag organiseren.
Locatie: De Koningshof, Kerkplein 1, Doorn.
Programma
09.00 – 10.00 Ontvangst en aanmelding. Koffie/thee worden aangeboden door de SSEW.
10.00 – 10.05 Welkomstwoord door dagvoorzitter Prof. Dr. H. Klemann.
10.05 – 10.30 Inleiding door Drs. A.T. Kruft, voorzitter van de SSEW.
10.30 – 11.15 Lezing 1: Drs. Tom van Hooff: ‘Men heeft soldaat Borical teruggevonden….’
Saint-Just Borical sneuvelde bij Verdun en werd in 2011 teruggevonden. Tom vertelt zijn verhaal.
11.15 – 12.00 Lezing 2: Michiel de Haan MA: ‘De Somme en de Nederlandse pers’.
12.00 – 12.15 Korte pauze. Koffie/thee aangeboden door de SSEW.
12.15 – 13.00 Lezing 3: Drs. Meltem Halaceli: ‘De vergeten geschiedenis van mijn grootvader Sulayman Hadj Ali’. Meltem vertelt over haar Armeense grootvader en zijn belevenissen tijdens de Eerste Wereldoorlog.
13.00 – 14.00 Lunchpauze in de met De Koningshof verbonden Maartenskerk . (Lunchbuffet, € 10 p.p., eigen rekening).
14.00 – 14.45 Lezing 4: Christoph van den Belt: '''Och hemel, tusschen sommige Engelsche en Duitsche eigenaardigheden staan wij zoo neutraal als een paard tusschen een zweep en een stok.'' Nederlandse katholieke intellectuelen over de Eerste Wereldoorlog.
14.45 – 15.30 Lezing 5: Drs. Ingeborg Kriegsman en Leo van Maaren: ‘Hoop op toekomst - Belgische Vluchtelingen inNederland’. Toelichting op dit boek door Ingeborg en keuze uit de bijbehorende DVD door Leo.
15.30 – 16.30 Verantwoording en bekendmaking van de winnaar van de SSEW ‘Publieksprijs’, gevolgd door de aankondiging en aanbieding van Kroniek 32. Aansluitend een informele borrel aangeboden door de SSEW.
Enkele praktische zaken:
• Na bevestiging van de uitnodiging komt alle actuele info naar U toe, via mij, Henk van der Linden.
• Parkeren kan op meerdere locaties. Zie hiervoor de website van De Koningshof.
• Gasten waarvoor het bezwaarlijk is zo’n 250 meter te lopen, en vergezeld zijn door een bestuurder is er de mogelijkheid om tot de ingang van De Koningshof te rijden. Daar is een parkeerbegeleider aanwezig die de zuil bedient. Als dit ook geen optie is, dan is er een zeer beperkte mogelijkheid tot parkeren naast De Koningshof. Dat kan alleen na voorafgaande afspraken daarover met Henk van der Linden.
• Openbaar vervoer: Vanaf station Zeist/Driebergen vertrekt een bus die stopt voor de deur van De Koningshof.
• Alle faciliteiten zijn op de begane grond. Ringleiding en invalidentoilet zijn aanwezig.
Inschrijven:
U kunt zich voor deze ook nu weer bijzondere Studiedag inschrijven door:
1. Ten eerste aan te melden als deelnemer bij de organisator van de Studiedag: Henk van der Linden. Postadres: H.H.M. van der Linden, Het Molenijser 4, 5211 WV ’s-Hertogenbosch. Telefoon: 073 5495117. Als u zich per mail inschrijft kunt u van dit mailadres gebruik maken: studiedag@ssew.nl. Via dit mailadres meldt u zich aan zowel bij de organisator Henk van der Linden, als bij de penningmeester Jos van Raan. Graag vermelden Studiedag 20 mei 2016, naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres. Toewijzing zal geschieden op basis van dag en moment van aanmelding. U krijgt daarvan een bevestiging.
2. Tegelijkertijd de kosten over te maken: € 30 als u donateur bent van de Stichting; € 35 als u géén donateur bent, als u student/donateur bent € 15 en als u student/niet donateur bent € 17,50. Studenten dienen bij inschrijving het studienummer op te geven. Graag vermelden: ‘Studiedag 20 mei 2016, met naam en adres, rekening NL60RABO 0336468210 van de Stichting Studiecentrum Eerste Wereldoorlog.
Als u gebruik wilt maken van de gezamenlijke lunch, dan dient u bij uw inschrijving te vermelden, ‘inclusief lunch € 10,-‘ en dat bedrag ook tegelijkertijd met uw inschrijvingsgeld over te maken. U krijgt bij aankomst ten bewijze van uw deelname aan de lunch een fiche.
Na inschrijving bij de organisator en bevestiging van betaling door de penningmeester ontvangen alle inschrijvers een bevestiging van deelname. Rond 10 mei ontvangt u alle noodzakelijke praktische gegevens, zoals locatiegegevens, routebeschrijving, bereikbaarheid met openbaar vervoer, parkeermogelijkheden.