DOCUMENTAIRE MICHAEL JACKSON WERELDWIJD IN PREMIèRE

Geplaatst op 29 oktober 2009 door NRC
AMSTERDAM, 28 oktober 2009 - De moonwalk doet hij maar éénmaal, haast terloops. 
En in sommige uitdossingen, zoals de spiegelende zonnebril en smoking met opgevulde schouders, heeft de King of Pop iets van een vampier. Maar dansen kan hij nog, en zingen ook. „Ik moet mijn stem sparen”, fluistert hij, vlak voor een kippenvelversie van I’ll be there.
This is It is een film die het best valt te omschrijven als een concertreconstructie uit bijna 120 uur opnames van de repetities voor Jacksons’ laatste show, die drie weken later in de O2-arena in Londen in première zou gaan. De tournee moest een medley van grootste hits en een live-heropvoering van zijn videoclips worden. Tientallen, mogelijk honderden miljoenen staan op het spel: concertpromotor AEG-Live had voor Jacksons dood op 25 juni al ruim 20 miljoen dollar in zijn tournee gestoken. „Hij was onze partner in leven, nu is hij onze partner in de dood”, zette Randy Philips van concertpromotor AEG de toon bij de aankondiging van This is It. Want hoe vaak de makers het ook een ‘eerbetoon’ noemen – er kleeft toch iets van lijkenpikken aan deze film. Een groep fans die Michael Jackson overal volgde, riep onlangs via website ‘This is not It’ op tot een boycot van de film. Sony en AEG beulden uit winstbejag de zieke Jackson af, stellen zij. Jackson hongerde zich na jaren zonder optreden uit om in ‘vechtvorm’ te komen. Vier fans beschrijven ontmoetingen met de uitgemergelde, klagende ster en diens bezoeken aan een ‘dr. Feelgood’ waarna hij „volledig high is, alsof hij praat in zijn slaap”. 
Hier zien we de de extreem getalenteerd entertainer die ondanks de cocktail van slaapmiddelen, pepmiddelen en pijnstillers die de lijkschouwer later in zijn lichaam aantrof, op het podium alles onder controle heeft. Hij doet danspasjes voor, legt een toetsenist uit hoe hij voor The Way you make me feel net iets ‘luier’ na de beat moet spelen: „Laat het sluimeren, alsof het baadt in maanlicht”. En na elke terechtwijzing fluistert hij verontschuldigend in de microfoon. ‘Sorry, I do this for love. L.O.V. E.’ De laatste dagen van een superster: dansend, zingend, dirigerend, controlerend. Dat houdt het zelfs voor niet-fans interessant.
 
Bron: NRC
 
Bericht geplaatst in: artikel, nieuwtje