STUDIEDAG NIEUW EXAMENPROGRAMMA GESCHIEDENIS TWEEDE FASE
Het nieuwe examenprogramma Geschiedenis Tweede Fase brengt voor VO-scholen veel veranderingen met zich mee. Op maandag 11 december vindt daarom in Regardz Eenhoorn in Amersfoort een studiedag plaats. Docenten Geschiedenis kunnen er informatie krijgen en praktijkgerichte workshops volgen over het nieuwe examen-programma voor de Tweede Fase.
In augustus 2007 start het nieuwe examenprogramma Geschiedenis Tweede Fase. Voor scholen en docenten houdt dit in, dat er een andere organisatie moet komen voor het vak Geschiedenis.
Om docenten te informeren, organiseert Wolters-Noordhoff samen met Fontys Hogescholen en ESS de Studiedag nieuw examenprogramma Geschiedenis Tweede Fase.
Deze studiedag is bedoeld om docenten te informeren over het nieuwe examenprogramma voor Geschiedenis. Docenten krijgen bovendien handvatten aangereikt om met dit examenprogramma aan de slag te gaan.
Dagprogramma
De openingslezing over het nieuwe eindexamenprogramma wordt verzorgd door Arie Wilschut van het Instituut voor Geschiedenisdidactiek. De studiedag wordt afgesloten met een discussie, met als onderwerp ‘Hoe nieuw is het nieuwe examenprogramma'. De discussie vindt plaats onder leiding van Ton Emonds van Fontys Lerarenopleiding Tilburg.
Het programma bestaat verder uit workshops die ingaan op het nieuwe examenprogramma voor de Tweede Fase. Alle workshops zijn erop gericht om nieuwe ideeën op te doen en kennis uit te wisselen om het nieuwe examenprogramma met vertrouwen in te gaan. Kortom: praktijkgerichte werkgroepen met onderwerpen waar docenten het komende schooljaar in de dagelijkse lespraktijk mee te maken zullen hebben.
Workshops
- 1. Historische kennis van de Tweede Fase
Docenten krijgen een beeld van de mate waarin ze de kenmerkende aspecten beheersen.
- 2. Hoe werk je met het nieuwe examenprogramma?
De volgende vragen worden beantwoord: Hoe verdeel je de leerstof over de jaren? Hoe stem je oriëntatiekennis en thema's op elkaar af? Welke varianten zijn er met betrekking tot keuzes voor inhoud en vorm van de toetsen?
- 3. Ervaringen van pilot-scholen
Het Katholieke SG De Breul te Zeist en Grotius College te Delft laten in met praktische voorbeelden zien hoe zij het nieuwe programma bij hun op school hebben ingevuld.
- 4. Hoe kunnen leerlingen oriëntatiekennis leren?
Diverse didactische werkvormen komen aan de orde, variërend van een zeer docentgestuurde tot een zeer zelfstandige aanpak.
Praktische informatie
De Studiedag duurt van 09.30 - 16.00 uur. De kosten voor deelname bedragen € 95,00 (inclusief koffie/thee, lunch en cursusmateriaal). Aanmelden kan via www.studiedaggeschiedenis.nl.
Docenten die het gehele programma volgen, ontvangen namens Fontys Hogescholen en Wolters-Noordhoff een nascholingscertificaat.