MAAND VAN DE 18E EEUW - MUZIEK
Zo 7 oktober - Rijksmuseum Twenthe, 14.30 uur
Lezing Ton Koopman: Muziek in de 18de eeuw
Het Rijksmuseum Twenthe heeft vooraanstaande wetenschappers uitgenodigd om de belangrijkste thema's van de 18de eeuw aan de hand van een kunstwerk toe te lichten. Samen geven de lezingen een goed overzicht van de eeuw van de Verlichting, die voor het ontstaan van het moderne Nederland van groot belang is geweest. Op 7 oktober is het de beurt aan Ton Koopman, die een lezing geeft over muziek in de 18de eeuw. Op veel schilderijen uit de 18de eeuw komen muziekinstrumenten voor. Het is minder bekend, maar Nederland kende in deze periode een bloeiend muziekleven. Buitenlandse componisten als Pietro Locatelli en Joseph Schmitt vestigden zich hier en er waren belangrijke componisten van eigen bodem, zoals Unico van Wassenaar. Pas recent werd ontdekt dat muziek die voorheen werd toegeschreven aan de Italiaanse componist Giovanni Battista Pergolesi door hem is gecomponeerd.
Ton Koopman, geboren in Zwolle, studeerde orgel, klavecimbel en musicologie. Hij is oprichter en leider van het Amsterdam Baroque Orchestra & Choir, hoofddocent klavecimbel aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, hoogleraar Uitvoeringspraktijk Barokmuziek aan de Universiteit Leiden. Koopman concerteert wereldwijd en is vaste gastdirigent bij enkele internationale toporkesten. Hij ontving diverse internationale prijzen en onderscheidingen. Zijn opnames verschijnen op zijn eigen cd-label Antoine Marchand, waar hij na het complete cantate project van Bach nu werkt aan aan de Opera Omnia van Dieterich Buxtehude.
Entree museum 4,00, kinderen t/m 18 jaar, Vrienden Rijksmuseum Twenthe, leden Vereniging Rembrand en museumkaart: gratis, senioren (65+), CJP, studente: 2,50, groepen (vanaf 10 personen) p.p. 3,00. De lezing is vervolgens gratis toegankelijk, reserveren is niet mogelijk.
De lezing is onderdeel van de Maand van de 18e eeuw in Enschede. Heel oktober zal Enschede in het teken staan van deze veelzijdige eeuw. De Maand van de 18de eeuw is een initiatief van het Projectbureau Muziekkwartier en het Rijksmuseum Twenthe.
Zondag 14 oktober - Rijksmuseum Twenthe, 14.30 uur
Lezing door Ben Coelman, hoofd publiciteit Nationale Reisopera
Il Teatro alla Moda, gebruiken en misbruiken in het 18de eeuwse operatheater
De kunstvorm opera zoals wij die vandaag de dag kennen is in essentie een 19de-eeuwse uitvinding. Tussen 1700 en 1770 toonde het genre een heel ander gezicht. Niet de tenoren waren de sterren van de avond, maar de castraten. Niet de regisseurs bepaalden hoe de opera werd vormgegeven, maar de impresario en zijn zangers. Alles draaide om de virtuositeit van de uitvoerenden. Het verhaal en soms zelfs de muziek was ondergeschikt aan de grillen van de sterren van het operahuis. In de zaal ging het er al even merkwaardig aan toe: er werd gegeten, gegokt, gekletst en overspel gepleegd. En dan was er ook nog grote strijd tussen het Italiaanse Dramma per musica en de Franse Trag餩e lyrique, ofwel de volstrekt gescheiden werelden van de Italiaanse en de Franse opera. Waarom was in Itali려e castraat de held van de avond en waarom moest men in Frankrijk niets van dit derde geslacht hebben... Over deze onderwerpen en meer in deze inleiding in de opera van de 18de eeuw. In aansluiting op deze lezing geeft Musica Amphion op 28 oktober een concert met vocale muziek uit de 18de eeuw.
Ben Coelman is sinds 1997 hoofd publiciteit van de Nationale Reisopera. Daarnaast verzorgt hij jaarlijks vele inleidingen bij operavoorstellingen en concerten en geeft hij diverse cursussen op het gebied van operageschiedenis.
Entree museum 4,00, kinderen t/m 18 jaar, Vrienden Rijksmuseum Twenthe, leden Vereniging Rembrand en museumkaart gratis, senioren (65+), CJP, studenten 2,50, groepen (vanaf 10 personen) p.p. 3,00.
De lezing is vervolgens gratis toegankelijk, reserveren is niet mogelijk.
De lezing is onderdeel van de Maand van de 18e eeuw in Enschede. Heel oktober zal Enschede in het teken staan van deze veelzijdige eeuw. De Maand van de 18de eeuw is een initiatief van het Projectbureau Muziekkwartier en het Rijksmuseum Twenthe.