WANNEER IS DIGITALE MARKETING ONTSTAAN?

Geplaatst op 4 februari 2021 door Gesponsorde bijdrage
Wanneer is digitale marketing ontstaan?
Mark Zuckerberg, co-creator of Facebook, in his Harvard dorm room, 2005. Bron:By Elaine Chan and Priscilla Chan - CC BY 2.5

Vandaag zijn er circa 170 miljoen mensen die geregeld gebruik maken van social media.

Iedereen consumeert dagelijks digitale inhoud. Traditionele marketing platforms worden langzamerhand vervangen door digitale platforms.

Wat is digitale marketing?
In jip-en-janneketaal betekent digitale marketing; de promotie van producten via internet of andere vorm van elektronische media.De term digitale marketing schijnt voor het eerst ter sprake gekomen te zijn rond 1990. De digitale eeuw brak door vanwege de komst van het internet en het platform genaamd Web 1.0. Het gaf gebruikers de mogelijkheid om informatie te vinden die ze wilden, maar stond hen niet toe deze informatie via internet te delen. 

Wanneer startte het digitale tijdperk voor marketing?
In 1993 ging de eerste banner live. Dit betekende de start naar het digitale tijdperk van marketing. Het jaar 1994 zag nieuwe technologieën de digitale markt betreden. Yahoo werd gelanceerd. Het zorgde voor grote veranderingen in de digitale marketing wereld. Bedrijven gingen hun websites optimaliseren met als doel hogere rankings te behalen in zoekmachines. 

Het ontstaan van linkbuilding
Google startte in 1998 met innovatieve en radicale algoritmes. Naast het zoeken naar trefwoorden op relevantie, rangschikte Google webpagina's op basis van het aantal links dat ernaar verwees, bijna alsof links stemmen waren die het internet zelf gebruikte om de beste websites te selecteren. Dit is de eerste keer dat links een waardevol bezit voor een webpagina werden, en het bleef niet onopgemerkt door websitehouders en digitale marketeers. Er ontstond een MSN-zoekmachine en concurrent Yahoo bracht Yahoo zoekopdrachten uit. 2006 werd het jaar waarbij er een explosieve stijging plaatsvond van internetgebruik. Microsoft gaf MSN minder aandacht en lanceerde Live Search om te concurreren met Google en Yahoo. Door de introductie van WEB 2.0 werden gebruikers de mogelijkheid geboden om te communiceren met elkander. Het aantal informatiekanalen steeg in 2004 drastisch wat ertoe leidde dat het reclame-aanbod op internet gigantisch steeg. 

De creatie van social netwerken
Het ontstaan van sociale netwerkplatformen werd een feit. Als eerste MySpace met Facebook als vervolg hierop. Dit leverde nieuwe mogelijkheden op voor het op de markt brengen van producten en ideeën.Het opende deuren voor ondernemingen en luidde een nieuw tijdperk in met nieuwe technieken om merken te promoten en te profiteren van sociale media. Door het ontwikkelen van cookies werd het mogelijk om de surfgewoontes en gebruikerspatronen van internet-gebruikers te identificeren met als doel promotie en marketinginstrumenten hierop af te stemmen. 

Anno nu
Tegenwoordig is het mogelijk om bijna alle producten via de digitale snelweg te vinden. Sociale media zijn onderdeel geworden van ons dagelijks leven. Van Facebook tot Twitter tot Pinterest tot Instagram of LinkedIn. De online wereld  is permanent in beweging. Een marketingprofessional,  bijvoorbeeld een linkbuilding bureau, is altijd op zoek naar manieren om bij te blijven met als doel de klant de beste online service te bieden. Dankzij de juiste linkbuilding-strategie is men in staat om trends en ontwikkelingen van nieuwe en slimme algoritmen van zoekmachines te monitoren. De linkbuilding uitbesteden aan experts helpt hierbij. Zichtbaar blijven en snel gevonden worden op het wereldwijde web is een bestaansvoorwaarde voor steeds meer bedrijven. 

 

Bericht geplaatst in: nieuwtje