CANON MOET NIET IN KERNDOELEN ONDERWIJS
De historici adviseren de Kamerleden te stemmen tegen het regeringsvoorstel de canon verplicht te stellen op basisscholen en in de onderbouw van het voortgezet onderwijs. De overheid zou zich namelijk op ontoelaatbare wijze mengen in de vrijheid van scholen om hun eigen programma samen te stellen. Bovendien schort het volgens de opstellers aan de kwaliteit van de lijst, die twee jaar geleden werd gepresenteerd door een commissie onder leiding van Frits van Oostrom.
Verwarrend aan de geschiedeniscanon is volgens de historici dat die niet alleen historische feiten bevat. Zo past de haven van Rotterdam beter binnen de aardrijkskundeles en kan over Vincent van Gogh beter tijdens kunstzinnige vorming worden onderwezen, betogen ze. Het vak geschiedenis zou dus te veel worden volgepropt.
Verder zou de invoering van de canon niet passen bij de huidige structuur van het geschiedenisonderwijs, die gebaseerd is op tien tijdvakken - in 2001 overigens samengesteld door onder anderen briefondertekenaar Piet de Rooij. Volgens de historici is tevergeefs geprobeerd de twee concepten in elkaar te passen.
Ook lijkt de keuze van de onderwerpen in de canon soms ingegeven door didactische en op andere plekken door inhoudelijke overwegingen, vinden de schrijvers. De aanwezigheid van de zeventiende-eeuwse filosoof Baruch de Spinoza is volgens hen alleen te verdedigen op inhoudelijke gronden, aangezien zijn werk veel te moeilijk zou zijn voor schoolkinderen. Er zou nauwelijks zijn gezocht naar thema's die jonge kinderen aanspreken.
Klik hier om de brief te lezen (als pdf).
Klik hier voor de canon website.