THIEMEMEULENHOFF GESCHIEDENISDAG
Het programma was informatief en inspirerend. Er was een keuze uit drie workshops . In de workshop van vakdidacticus Robert Boonstra werd ingegaan op de mogelijkheden van een digitaal schoolbord in de geschiedenisles. Enkele voorbeelden uit zijn workshop zijn: de sleepopdracht. Hierbij sleep je, samen met leerlingen, foto’s of woorden naar de juiste plek op de kaart. Of de opdracht waarbij je begrippen gaat ordenen. Doordat woorden versleepbaar zijn is dit een zeer bruikbare toepassing. Daarna konden docenten zelf aan de slag met een digitaal schoolbord. Een van de dingen die duidelijk werd tijdens de workshop is dat je de ‘knoppen van het digitale schoolbord’ goed moet kennen om er goed mee te kunnen werken. Over het werken met een digitaal schoolbord is ook een training te volgen bij Zuyderwind.
In de workshop voor Feniks in de onderbouw door Jan Wolter Smit werd ingegaan op het belang van het verhaal in de geschiedenisles. Feniks biedt hiervoor vele mogelijkheden. In de workshop werden drie manieren behandeld. Zo werd aan de hand van het verhaal over de ontdekking van Troje door Heinrich Schliemann een introductie gemaakt voor een les over directe en indirecte bronnen. Aansluitend konden de deelnemers aan de hand van het 'sleutelspel' zien op welke wijze directe en indirecte bronnen praktisch en op speelse wijze kunnen worden aangeleerd in de les.
Een tweede manier om het verhaal in de geschiedenisles te brengen is het “aangekleed voorlezen” van een verhaal uit de Feniks verhalenbundel. Tijdens de workshop werden de lichten gedimd en werd, begeleid met passende muziek, het verhaal over de val van Jeruzalem voorgelezen. Na de voordracht moesten de deelnemers hetgeen zich in het verhaal afspeelde tekenen. Deze 'guided fantasy' zorgt ervoor dat leerlingen zich een beeldvormen van de geschiedenis, zonder dat enige voorkennis noodzakelijk is.
Een derde manier van verhalen vertellen bieden de powerpoints op de site van Feniks. De powerpoints kunnen op verschillende momenten in de les worden gebruikt: als introductie of als afsluiting. En, nog veel belangrijker, het verhaal kan door de leraar, maar ook de leerlingen worden verteld! Kennisoverdracht door groepsgenoten zelf komt soms nog beter over dan als dit door de leraar gebeurd."
In de workshop van vakdidacticus Hanneke Tuithof werd ingegaan op de vrijheid die het examenprogramma voor de Tweede Fase biedt. Hoe ga je daar met Feniks praktisch mee om? Enkele tips vanuit de workshop: Neem de oriëntatie en de afsluiting van elk hoofdstuk zorgvuldig door. Bekijk de kenmerkende aspecten zorgvuldig en maak een selectie uit de voorbeelden . Voor veel docenten gaf de workshop een bevestiging dat het examenprogramma echt deze ruimte biedt. Voor geïnteresseerden: Er zijn ook trainingen over Oriëntatiekennis te volgen die veel dieper ingaan op het aanbieden van Oriëntatiekennis in de Tweede fase. Meer informatie hierover is te verkrijgen bij Trainingsbureau Zuyderwind.
De historische stadwandeling door het centrum van Zwolle was een perfecte afsluiting van een geslaagde dag.