DE CONFERENTIE 2010: LANG LEVE LEREN!

Geplaatst op 13 december 2010 door Lucia Hogervorst
DE conferentie 2010: Lang leve leren!
Buzzwoorden op tweede dag DE-conferentie 2010: co-creatie en innovatie.
Lee Ann Potter tijdens het plenaire programma.

Op 8 december was de tweede dag van de Digitaal Erfgoedconferentie 2010 in de Doelen in Rotterdam. Zo’n 350 professionals uit de erfgoedsector, het onderwijs, de overheid en het bedrijfsleven stelden zich op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van digitaal erfgoed.


Plenair programma

Peter Mechels doet de aftrap op deze ochtend. Hij is transmedia architect in Antwerpen en docent aan diverse Europese universiteiten, hogescholen en business schools. Mechels spreekt in steekwoorden, begeleid door inspirerend filmmateriaal. Zijn boodschap is duidelijk: 'Never waste a good crisis!' De erfgoedsector ziet zich geconfronteerd met bezuinigingen, maar Mechels ziet die als een kans. Zijn receptuur: open innovatie en co-creatie. Samenwerken in open verbanden dus.

Tweede spreekster is Lee Ann Potter,  directeur van de Education and Volunteer Programs van de National Archives Experience, onderdeel van de National Archives and Records Administration (NARA) in Washington DC, USA. Potter vertelt vol enthousiasme over de recent gelanceerde educatieve webdienst DocsTeach. Onder het motto ‘Help your students think through primary source documents’ krijgen leerlingen allerlei nuttige vaardigheden onder de knie, zoals:

•    Het stellen van goede vragen
•    Het begrijpen van oorzaak en gevolg
•    Het trekken van betrouwbare conclusies
•    Het effectief delen van lesresultaten

De website bestaat pas kort, maar het enthousiasme ervoor is enorm groot.

Erfgoededucatie op locatie
Na de presentatie van het archiefschoolschrift
Het e-depot als avontuur door Jantje Steenhuis van het Gemeentearchief Rotterdam volgen de parallelsessies. Ik kies voor Erfgoededucatie op locatie, vooral omdat de belangstelling voor lokaal erfgoed vaak groot is. Hoe sluiten digitale ontwikkelingen hierbij aan? Met name het gebruik van mobiele technologie blijkt hierbij uitstekend van pas te komen. De ene na de andere mobiele applicatie, kortweg ‘app’, vindt zijn weg naar het publiek.

Met de app ‘Oorlogsmonumenten in beeld’ van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid kan de gebruiker met behulp van
GPS de route naar zo’n 200 monumenten vinden of een wandeling langs monumenten maken. De app biedt ook informatie over het monument zelf en de maker, en ter plekke kan de gebruiker archiefmateriaal van het instituut bekijken en beluisteren. Wie wil kan foto’s uploaden en reacties plaatsen. Johan Oomen van de afdeling Research & Development licht toe: “Zorg voor samenwerking met inhoudelijke partijen en zorg voor media-aandacht op het moment van lancering.” Op de eerste dag werd de app al 2500 keer gedownload, en in de eerste week 4600 keer, veelbelovend dus.

Het Nederlands Architectuurinstituut demonstreert haar app Urban Augmented Reality. Met deze app zie je niet alleen de stedelijke werkelijkheid via je mobiele telefoon, maar kun je ook zien wat er vroeger was, wat er had kunnen zijn, of wat er in de toekomst zal zijn. Tegelijkertijd gaat het bij de applicatie niet alleen om beeld, maar ook om verrijkende informatie. Ferry Piekart van het NAi: “De app is inmiddels al 13.000 keer gedownload, maar we vonden dat het product nog beter moest kunnen.” Het NAi wil de content met hulp van andere partijen uitbreiden, onder andere met lokale ‘highlights’ en door koppelingen met de 60.000 monumenten die Nederland rijk is. Ook crowdsourcing, waarbij het publiek content levert, kan veel opleveren. Kortom: ook voor het NAi is co-creatie en innovatie het devies.  
 
Workshop

Na de lunch is het tijd voor een workshop, even zelf actief aan de slag. Ik kies voor Les 2.0, want ik wil graag weten hoe dat er uitziet, een interactieve digitale les. Al bij binnenkomst maak ik kennis met het digitale schoolbord, dat workshopbegeleiders Sanne Lusink en Albert-Jan Vonk gebruiken bij de uitleg. Het valt me op dat het ding vrij traag reageert vergeleken met m’n eigen snelle computer thuis. Verliezen de digikids van nu niet snel de aandacht met dit ding? Maar goed, eerst aan de slag. We discussiëren over de stelling ‘Traditionele methodes zijn verleden tijd, digitale materialen hebben de toekomst’. Traditionele methodes vormen een basis, maar iedereen ziet de voordelen van digitale leermiddelen: ze sluiten aan bij de leerlingen van nu, ze bieden meer variatie, zijn makkelijk aan te passen of aan te vullen en kunnen zo beter aansluiten op de actualiteit.

Na de discussie gaan we zelf in duo’s aan de slag met Krijn, een jongen uit de tijd van de Neanderthalers. Er komen leuke ideeën uit: Krijn wordt in een tijdmachine naar het nu geschoten; met forensisch onderzoek bij een opgraving, een soort Crime Investigation, kun je Krijn en zijn tijd reconstrueren; je kunt Krijn de hoofdrol laten spelen in een computergame, waarin de gamers moeten ontdekken of alles klopt in de tijd. Want Neanderthalers met een flesje Cola, dat kan toch zeker niet? Er is geen tijd voor uitwerking, maar zo’n korte brainstorm maakt al snel duidelijk dat Les 2.0 heel inspirerend en effectief kan zijn!

Afsluiting

Programmamaker Rob Prass en internetstrateeg Jim Stolze bieden een afsluitende duopresentatie. Weliswaar met humor gebracht, maar de boodschap is serieus. “Alleenstaand museum met goed onderhouden collectie …..” Net een contactadvertentie, maar het gaat hier om de vraag hoe je contact met je publiek zoekt en houdt. Even wat tips en trucs van dit duo op een rijtje:

•    Optimaliseer je profiel
•    Overweeg partnerruil: zoek andere partijen
•    Doe aan speeddaten, praat eens met iemand die totaal iets anders doet
•    Ga naar buiten, blijf niet binnen!
•    Wie zijn de ambassadeurs van jouw merk?
•    Play love games ofwel: wees niet bang om te vallen
•    Blijf communiceren
•    Safe sex: wees niet te bang voor ‘toegang’
•    Speeddaten: een kwestie van vertrouwen

Mooie uitspraak van het duo: “Kennis moet je druppelen, niet gieten.”

Met deze presentatie houden Prass en Stolze de erfgoedsector een spiegel voor. Na deze zelfreflectie is het tijd voor de borrel. Die zit niet ingebouwd in het programma op deze tweede dag, maar gelukkig is het Doelencafé dichtbij. We organiseren er zelf een!

Foto's bij dit artikel zijn afkomstig van Digitaal Erfgoed Nederland
.
Bericht geplaatst in: artikel, nieuwtje