MICHIEL DE RUYTER GROOTSTE MARITIEME HELD

Geplaatst op 3 januari 2011 door redactie
Michiel de Ruyter grootste maritieme held
Leerlingen maritieme museumles Ranking History geraakt door slavernij.
Portret van Michiel de Ruyter door Ferdinand Bol, 1667.

Dat kinderen anders denken over geschiedenis dan volwassenen is natuurlijk geen verrassing, maar wat de maritieme geschiedenis betreft durft het Maritiem Museum Rotterdam wel voorzichtig te concluderen dat kinderen - meer dan volwassenen - een ethische kijk op geschiedenis hebben.

Dat bleek de afgelopen maanden uit de museumlessen ‘Ranking History’, een lesprogramma bij de overzichtstentoonstelling ‘Geen Zee te Hoog – onze maritieme geschiedenis in beeld’ waarin de nationale Maritieme Canon met de 50 belangrijkste momenten uit de maritieme geschiedenis van ons land wordt gepresenteerd. Bij deze les kiezen leerlingen uit de bovenbouw van het basisonderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs twee onderwerpen uit de Maritieme Canon die ze heel belangrijk vinden. Hun stemgedrag leidt tot de Maritieme Top 20 van hun klas. Inmiddels hebben 235 leerlingen van zes scholen hun stem uitgebracht.
 
Anno 2010 blijkt Michiel de Ruyter nog altijd onze grootste maritieme held te zijn, maar ook op de Watersnoodramp werd door veel kinderen gestemd. Het meest opvallend is echter het aantal stemmen op de slavernij. Dat onderwerp staat met 12,6 procent van de stemmen op een derde plaats. De leerlingen beseffen goed dat het een zwarte bladzijde uit onze geschiedenis is: 'We willen onderzoeken waarom zoiets vreselijks is gedaan, hoe dat kon en wat de gevolgen er van zijn geweest', aldus Nick en Ramir van het Bakenpark Lyceum. Zulk onderzoek doen de kinderen overigens voor ze echt gaan stemmen; ze vullen dan, met behulp van documentatiemateriaal, een jury-rapport in ter motivatie van hun keuze.
 
Ook volwassen bezoekers van het Maritiem Museum kunnen stemmen. Ook bij hen scoort slavernij redelijk hoog (6,3 procent van de stemmen), maar de Watersnoodramp en de Holland-Amerika Lijn doen het veel beter. Wellicht heeft dat iets te maken met de nabijheid van beide onderwerpen. Ook verrassend: Michiel de Ruyter - toch geen onbekende uit de oude geschiedenislessen - scoort met 5,9% een magere (en gedeelde) vijfde plaats.
 
Uitkomst Ranking History

Leerlingen                                              
 
1        Michiel de Ruyter (14,7%)              
2        Watersnoodramp (13,7)                 
3        Slavernij (12,6)                        
4        Vikingen (10,5)                       
5        Watergeuzen (8,4)                      
6        Nehalennia (6,3)                       
6        Bontekoe (6,3)                        
6        Holland-Amerika Lijn (6,3)             
7        Prehistorische kano (5,3)           
8        Havenbedrijf Rotterdam (4,2)       
9        VOC (3,2)                              
10      De Boeg (2,1) 

Volwassen bezoekers

1        Watersnoodramp (17,9)
2        Holland-Amerika Lijn (16,8)
2        Bontekoe (16,8)
3        Vikingen (15,8)
4        Slavernij (6,3)
5        Michiel de Ruyter (5,3)
5        VOC (5,3)
6        Watergeuzen (3,2)
7        Prehistorische kano (2,1)
7        Nehalennia (2,1)
7        Van Linschoten (2,1)

Geen Zee te Hoog

Met de tentoonstelling ‘Geen Zee te Hoog’ en dit bijhorende lesprogramma vertaalt het Maritiem Museum Rotterdam wat iedere Nederlander over ons maritieme verleden zou moeten weten. Immers: waar zou Nederland nu staan als De Ruyter, Piet Hein en de Holland-Amerika Lijn er niet waren geweest?
 
Het museum formuleerde samen met vooraanstaande maritiem historici naar voorbeeld van de Canon van de Nederlandse geschiedenis de 50 belangrijkste momenten, hoogte- en dieptepunten uit de waterrijke historie van Nederland. Wat begon als een ambitieus initiatief is tot uiting gekomen in een unieke tentoonstelling die wordt geïllustreerd door de pareltjes uit de eeuwenoude collectie van het museum.
 
Op www.maritiemmuseum.nl vindt u meer informatie over de Maritieme Canon, de tentoonstelling ‘Geen Zee te Hoog' en het museumlesprogramma ‘Ranking History’ (onder onderwijsprogramma’s).

Bericht geplaatst in: nieuwtje