ISLAMITISCHE KUNST RIJKSMUSEUM AMSTERDAM TE ZIEN IN LEIDEN
Geplaatst op
18 mei 2011
door
redactie
Rijksmuseum van Oudheden presenteert islamitische kunst in tentoonstelling Handelswaar & Souvenirs.
Bronzen sierplaat, Iran, 1000 - 800 voor Christus, foto: Rijksmuseum van Oudheden.
Het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden presenteert tot en met 4 september 2011 een selectie zelden getoonde islamitische kunst uit het Rijksmuseum Amsterdam in de tentoonstelling ‘Handelswaar & Souvenirs’. Het Rijksmuseum Amsterdam bezit een weinig bekende, maar heel diverse collectie islamitische kunst. Veel van deze voorwerpen zijn min of meer toevallig in de collectie gekomen: als handelswaar of souvenirs. Ze zijn vaak verbonden met de historische relaties tussen Nederland en de islamitische wereld. De fraaiste stukken zijn nu in Leiden te zien. In ‘Handelswaar & Souvenirs’ verbeelden ze het verhaal over de grote aantrekkingskracht die islamitische kunst sinds eeuwen heeft op westerse handelaren, verzamelaars en musea.
Al vanaf de middeleeuwen zijn er artistieke relaties tussen de islamitische wereld en het westen. Voor Nederland worden decontacten pas echt intensief vanaf de 17de eeuw. Islamitische kunst vindt dan via diplomatieke betrekkingen en handelsrelaties in steeds grotere hoeveelheden zijn weg naar Nederland. Het Rijksmuseum Amsterdam toont in Leiden 170 bijzondere voorwerpen die direct voortkomen uit deze historische banden: unieke oosterse tapijten die al in de Gouden Eeuw door Nederlanders uit Iran werden geïmporteerd, de Algerijnse sabels die Michiel de Ruyter buit maakte op Noord-Afrikaanse kapers, en Turkse brieventassen van Nederlandse handelsreizigers en diplomaten. Ook zijn er middeleeuwse textielfragmenten uit Italië en Spanje, een waterbekken dat een Siciliaanse koningin in de 14de eeuw liet maken in Damascus en 16de-eeuws Venetiaans glas, waarin duidelijk invloeden van islamitische kunst te herkennen zijn.
De tentoonstelling combineert de Amsterdamse collectie met pre-islamitische kunst uit het Rijksmuseum van Oudheden om te laten zien hoe zeer de islamitische kunst schatplichtig is aan eerdere culturen, zoals de Klassieke, de Byzantijnse en de Sassanidische. Tegelijkertijd tonen de voorwerpen ook de oorspronkelijkheid en de eigenheid van de islamitische kunst.
Door het belichten van de historische banden tussen het westen en de islamitische cultuurgebieden beogen het Rijksmuseum Amsterdam en het Rijksmuseum van Oudheden een bijdrage te leveren aan de beeldvorming van de islamitische kunst en cultuur. Ook hopen de Rijksmusea met de tentoonstelling een nieuwe stimulans te geven aan het onderzoek naar islamitische kunst en de recente discussies over presentaties van islamitische kunst in Nederland.
Het is voor het eerst in tachtig jaar dat het Rijksmuseum Amsterdam en het Rijksmuseum van Oudheden samen een tentoonstelling organiseren. In de jaren ’20 en ’30 van de vorige eeuw waren in Amsterdam exposities van Egyptische, Griekse en Romeinse kunst uit Leiden te zien.
Bij de tentoonstelling verschijnen een magazine van vriendenvereniging RoMeO (€2,95) en een special van The Rijksmuseum Bulletin (€18,95). Ook zijn er lezingen, rondleidingen, een groot zandkunstwerk in de Tempelzaal van kunstenaar Elvira Wersche (31 mei-23 juni, in Cultuurmaand Leiden) en een symposium (4 juni) over zakenman/verzamelaar Albert Hotz (1855-1930), in samenwerking met The International Qajar Studies Association. Meer informatie over alle activiteiten staat op www.rmo.nl.
Het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden presenteert tot en met 4 september 2011 een selectie zelden getoonde islamitische kunst uit het Rijksmuseum Amsterdam in de tentoonstelling ‘Handelswaar & Souvenirs’. Het Rijksmuseum Amsterdam bezit een weinig bekende, maar heel diverse collectie islamitische kunst. Veel van deze voorwerpen zijn min of meer toevallig in de collectie gekomen: als handelswaar of souvenirs. Ze zijn vaak verbonden met de historische relaties tussen Nederland en de islamitische wereld. De fraaiste stukken zijn nu in Leiden te zien. In ‘Handelswaar & Souvenirs’ verbeelden ze het verhaal over de grote aantrekkingskracht die islamitische kunst sinds eeuwen heeft op westerse handelaren, verzamelaars en musea.
Al vanaf de middeleeuwen zijn er artistieke relaties tussen de islamitische wereld en het westen. Voor Nederland worden decontacten pas echt intensief vanaf de 17de eeuw. Islamitische kunst vindt dan via diplomatieke betrekkingen en handelsrelaties in steeds grotere hoeveelheden zijn weg naar Nederland. Het Rijksmuseum Amsterdam toont in Leiden 170 bijzondere voorwerpen die direct voortkomen uit deze historische banden: unieke oosterse tapijten die al in de Gouden Eeuw door Nederlanders uit Iran werden geïmporteerd, de Algerijnse sabels die Michiel de Ruyter buit maakte op Noord-Afrikaanse kapers, en Turkse brieventassen van Nederlandse handelsreizigers en diplomaten. Ook zijn er middeleeuwse textielfragmenten uit Italië en Spanje, een waterbekken dat een Siciliaanse koningin in de 14de eeuw liet maken in Damascus en 16de-eeuws Venetiaans glas, waarin duidelijk invloeden van islamitische kunst te herkennen zijn.
De tentoonstelling combineert de Amsterdamse collectie met pre-islamitische kunst uit het Rijksmuseum van Oudheden om te laten zien hoe zeer de islamitische kunst schatplichtig is aan eerdere culturen, zoals de Klassieke, de Byzantijnse en de Sassanidische. Tegelijkertijd tonen de voorwerpen ook de oorspronkelijkheid en de eigenheid van de islamitische kunst.
Door het belichten van de historische banden tussen het westen en de islamitische cultuurgebieden beogen het Rijksmuseum Amsterdam en het Rijksmuseum van Oudheden een bijdrage te leveren aan de beeldvorming van de islamitische kunst en cultuur. Ook hopen de Rijksmusea met de tentoonstelling een nieuwe stimulans te geven aan het onderzoek naar islamitische kunst en de recente discussies over presentaties van islamitische kunst in Nederland.
Het is voor het eerst in tachtig jaar dat het Rijksmuseum Amsterdam en het Rijksmuseum van Oudheden samen een tentoonstelling organiseren. In de jaren ’20 en ’30 van de vorige eeuw waren in Amsterdam exposities van Egyptische, Griekse en Romeinse kunst uit Leiden te zien.
Bij de tentoonstelling verschijnen een magazine van vriendenvereniging RoMeO (€2,95) en een special van The Rijksmuseum Bulletin (€18,95). Ook zijn er lezingen, rondleidingen, een groot zandkunstwerk in de Tempelzaal van kunstenaar Elvira Wersche (31 mei-23 juni, in Cultuurmaand Leiden) en een symposium (4 juni) over zakenman/verzamelaar Albert Hotz (1855-1930), in samenwerking met The International Qajar Studies Association. Meer informatie over alle activiteiten staat op www.rmo.nl.