CHECKPOINT GESCHIEDENIS
De aanslag in Parijs heeft op een tragische manier de kracht van de politieke prent aangetoond. Hoe kan een simpele tekening mensen tot moord aanzetten? In deze Checkpoint gaan we op zoek naar de kracht van de politieke prent. We willen ook de plaats van Charlie Hebdo in de cultuur van de politieke prent aangeven. Is het blad uniek of hebben de tekenaars school gemaakt?
Klaas Kornaat toont voorbeelden van krachtige politieke prenten uit de nationale en internationale pers. Tekenaar Theo Gootjes (het Vrije Volk, Rotterdams Dagblad) legt uit waaraan een goede prent moet voldoen. En hoe ver kan en mag een tekenaar gaan?
Theo Gootjes (Rotterdam 1942) ging in 1970 bij Het Vrije Volk aan de slag te gaan, eerst als illustrator en later als politiek tekenaar. Dat laatste is hij zijn verdere leven beroepsmatig blijven doen. Zijn vlijmscherpe pen werd geprezen en verguisd. In 1995 spande oud-minister Neelie Kroes een proces aan tegen het Rotterdams Dagblad naar aanleiding van een prent van Gootjes. Naast zijn politieke tekeningen is Gootjes altijd vrij werk blijven maken: tekeningen, zeefdrukken, illustraties en gemengde technieken waaronder collages. Hij schreef Bijbelteksten over in zijn eigen handschrift en maakte daarbij illustraties (Gootjesbijbel).
Bekijk hier werk van Theo Gootjes.
Historicus Klaas Kornaat (1957) is sinds zijn middelbare schooltijd verslingerd aan politieke prenten. Als verzamelaar, tentoonstellingsmaker en publicist volgt hij al tientallen jaren tekenaars in Nederlandse en buitenlandse kranten en tijdschriften.
Gespreksleiding: René Spork en Reinard Maarleveld
Woensdag 4 februari | 20 uur | entree € 5 | Studenten en RdamPas € 2,50 |Arminius, Museumpark 3, 3015 CB Rotterdam
Bestel nu kaarten!