POPMUZIEK ALS TIJDSBEELD
Geplaatst op
18 januari 2016
door
Redactie
Duitsland blijft worstelen met zijn oorlogsverleden, en dat is terug te horen in de popmuziek van naoorlogse Duitse artiesten.
Duitsland blijft worstelen met zijn oorlogsverleden, en dat is terug te horen in de popmuziek van naoorlogse Duitse artiesten. Dat stelt Melanie Schiller, universitair docent mediastudies en populaire muziek in Groningen, in haar promotieonderzoek. Ze deed onderzoek naar het verband tussen naoorlogse popmuziek en de Duitse identiteit.
Volgens Schiller is dat verband goed te onderzoeken omdat muziek erg toegankelijk is. "Iedereen hoort het: of je nou in de auto zit of boodschappen doet. En het is een democratisch medium. Hoe meer mensen een nummer horen en leuk vinden, des te meer platen ervan worden verkocht." Welke liedjes in een bepaalde periode populair zijn, zegt iets over dat tijdperk, stelt Schiller in NOS Nieuws en Co.
Als voorbeeld neemt Schiller een schlager van vlak na de Tweede Wereldoorlog. Wir sind die Eingeborenen von Trizonesien van Karl Berbuer uit 1948 gaat over het naoorlogse Duitsland dat is opgedeeld in vier zones die ieder door een andere mogendheid werden bezet. Er was een Amerikaanse, Britse, Franse en Russische zone.
Bron: NOS
Bron: NOS