EEN LEVEN VOL MUZIEK EN DROMEN
Geplaatst op
1 augustus 2012
door
Lieke Wijnia
Een muzikale rondreis door het zuidwesten van Ierland.
Anne Wesseling schreef een reisverhaal dat de lezer langs Ierse pubs en uitgestrekte landschappen voert, op zoek naar de wortels van de traditionele Ierse muziek.
Traditionele Ierse muziek kent wereldwijde bekendheid, voornamelijk door de commerciële kant ervan. Anne Wesseling gaat na een jarenlange fascinatie en een cursus vioolspelen op zoek naar de roots van de Ierse folk music. Met haar fiddle (Iers voor viool) begint ze met een serie lessen, waarna ze zuidwest Ierland doorreist op zoek naar pub sessies om te oefenen en mee te spelen. Om er achter te komen wat het geheim van deze muziek is.
Wat begint met het leren spelen van folk music, mondt uit in een proces van bewustwording. Wat Wesseling leert over muziek spelen, lijkt ook van toepassing te zijn op het schrijven. De belangrijkste lessen die ze leert zijn, “eerst luisteren, daarna spelen” en “het gaat om het ritme, deze muziek is ritme.” Goed om te weten is dat Ierse muziek niet wordt opgeschreven, maar net zoals de verhaaltraditie wordt doorgegeven van generatie op generatie. Ierse muziek speel je niet vanaf bladmuziek maar uit het hoofd en op gevoel. Meermaals geeft Wesseling aan, dat het lukt om een deuntje te spelen omdat haar vingers nog weten waar de juiste noten zitten. Het doorgeven van de muziek, de deuntjes die niet eens vaste titels hebben, is bewijs van de levende traditie die de Ierse muziek is.
Zo geeft haar Ierse docente mooi aan, “Je hoort de geschiedenis van de muziek, de keuzes die mensen gemaakt hebben. Niets ontwikkelt zich geisoleerd, alles heeft met elkaar te maken. De Ierse muziek is een traditie en wordt van generatie op generatie doorgegeven. Daarom is het ook zo belangrijk om te luisteren naar oude spelers. Wat je leert is niet alleen het liedje.”
Tijdens het leren spelen, ontdekt Wesseling dat het meespelen in pubsessies geen doel op zich is, maar wezenlijk onderdeel van het leerproces. Tijdens die sessies, in het spelen met anderen, begint het gevoel voor de muziek steeds meer te groeien. Nadat haar de juiste etiquette voor het aansluiten bij zo’n sessie is uitgelegd, uiteraard. Hieruit komt steeds maar weer naar voren, hoe aardig Ieren zijn, en al helemaal als je interesse toont voor hun muziek, een wezenlijk onderdeel van de geschiedenis en de Ierse ziel.
Daarnaast is ze ook ontroerend eerlijk en schrijft op wat anderen alleen maar denken. Over hoe eng het is om voor het eerst een pub binnen te stappen en te vragen of je mee mag spelen. Over hoeveel moeite het kost om iets te leren en hoe je daar hoe dan ook altijd veel meer tijd en energie in moet steken dan je van te voren gedacht had. Of wat een triomf het is als je je eigen angsten overwint en vertrouwt op je eigen kunnen, wat je geleerd hebt en dat vervolgens helemaal los te laten. Al met al is dit een reisverslag, muziekgeschiedenis en persoonlijke verkenningstocht ineen.
Het is een boek dat leest als een roman. Dat het allemaal echt gebeurd is en je bij wijze van deze reis zelf zou kunnen ondernemen, maakt het alleen maar leuker.
Bij de dromers van dromen. Een muzikale rondreis door het zuidwesten van Ierland
Anne Wesseling
Uitgeverij Atlas Contact
2012
226 pagina's
ISBN 9789045020549
€ 19,95
Traditionele Ierse muziek kent wereldwijde bekendheid, voornamelijk door de commerciële kant ervan. Anne Wesseling gaat na een jarenlange fascinatie en een cursus vioolspelen op zoek naar de roots van de Ierse folk music. Met haar fiddle (Iers voor viool) begint ze met een serie lessen, waarna ze zuidwest Ierland doorreist op zoek naar pub sessies om te oefenen en mee te spelen. Om er achter te komen wat het geheim van deze muziek is.
Wat begint met het leren spelen van folk music, mondt uit in een proces van bewustwording. Wat Wesseling leert over muziek spelen, lijkt ook van toepassing te zijn op het schrijven. De belangrijkste lessen die ze leert zijn, “eerst luisteren, daarna spelen” en “het gaat om het ritme, deze muziek is ritme.” Goed om te weten is dat Ierse muziek niet wordt opgeschreven, maar net zoals de verhaaltraditie wordt doorgegeven van generatie op generatie. Ierse muziek speel je niet vanaf bladmuziek maar uit het hoofd en op gevoel. Meermaals geeft Wesseling aan, dat het lukt om een deuntje te spelen omdat haar vingers nog weten waar de juiste noten zitten. Het doorgeven van de muziek, de deuntjes die niet eens vaste titels hebben, is bewijs van de levende traditie die de Ierse muziek is.
Zo geeft haar Ierse docente mooi aan, “Je hoort de geschiedenis van de muziek, de keuzes die mensen gemaakt hebben. Niets ontwikkelt zich geisoleerd, alles heeft met elkaar te maken. De Ierse muziek is een traditie en wordt van generatie op generatie doorgegeven. Daarom is het ook zo belangrijk om te luisteren naar oude spelers. Wat je leert is niet alleen het liedje.”
Tijdens het leren spelen, ontdekt Wesseling dat het meespelen in pubsessies geen doel op zich is, maar wezenlijk onderdeel van het leerproces. Tijdens die sessies, in het spelen met anderen, begint het gevoel voor de muziek steeds meer te groeien. Nadat haar de juiste etiquette voor het aansluiten bij zo’n sessie is uitgelegd, uiteraard. Hieruit komt steeds maar weer naar voren, hoe aardig Ieren zijn, en al helemaal als je interesse toont voor hun muziek, een wezenlijk onderdeel van de geschiedenis en de Ierse ziel.
Daarnaast is ze ook ontroerend eerlijk en schrijft op wat anderen alleen maar denken. Over hoe eng het is om voor het eerst een pub binnen te stappen en te vragen of je mee mag spelen. Over hoeveel moeite het kost om iets te leren en hoe je daar hoe dan ook altijd veel meer tijd en energie in moet steken dan je van te voren gedacht had. Of wat een triomf het is als je je eigen angsten overwint en vertrouwt op je eigen kunnen, wat je geleerd hebt en dat vervolgens helemaal los te laten. Al met al is dit een reisverslag, muziekgeschiedenis en persoonlijke verkenningstocht ineen.
Het is een boek dat leest als een roman. Dat het allemaal echt gebeurd is en je bij wijze van deze reis zelf zou kunnen ondernemen, maakt het alleen maar leuker.
Bij de dromers van dromen. Een muzikale rondreis door het zuidwesten van Ierland
Anne Wesseling
Uitgeverij Atlas Contact
2012
226 pagina's
ISBN 9789045020549
€ 19,95