POPMUZIEK, SOUNDTRACK VAN DE TIJD
Geplaatst op
20 februari 2013
door
Redactie
Auke Pol schreef Popmuziek, soundtrack van de tijd. Een interview met een gedreven muziekliefhebber over de samenhang tussen geschiedenis en popmuziek.
Wie is Auke Pol?
Auke Pol (1959) stamt uit een muzikaal nest. Grootvader, vader, tantes, zus, neven en nichten maken allemaal graag en veel muziek. Dit in grote variëteit. In de familie gaan zangers, dirigenten, organisten, spelers van diverse blaasinstrumenten en popmusici hand in hand. Auke Pol studeert aan het conservatorium van Leeuwarden klassiek orgel bij Jan Jongepier. Vanaf 1982 studeert hij keyboards lichte muziek bij Peter Rijs aan het conservatorium van Alkmaar. In 2008 volgt hij de module popmuziek en jeugdculturen bij Ton van der Bogt aan de UVA in Amsterdam.
Vanaf 1980 geeft Auke Pol les aan muziekscholen in Alkmaar en Waddinxveen. Vanaf 1985 tot heden is hij werkzaam als docent keyboard en popband coach aan Muziekcentrum 'OpMaat' in Schiedam, Vlaardingen en Maassluis. Als keyboarddocent heeft hij een uitgebreide keyboardmethode ontwikkeld en uitgegeven, die de afgelopen jaren in heel Nederland en België wordt gebruikt. Tot op heden zijn er meer dan 12.000 exemplaren van verkocht.
Auke Pol is mede oprichter van de Popprijs Schiedam in 1997. Na de organisatie overgedragen te hebben aan Muziekcentrum OpMaat in 2003 is hij nog als jurylid actief. Naast docent is Auke Pol actief als freelance componist. Behalve de uitgebreide lesmethode schrijft hij muziek voor theater, ballet en videoproducties. Als muzikant heeft hij jaren in diverse popbands gespeeld. Momenteel speelt hij in de Balineese gamelan Sekir Alit in het museum voor Volkenkunde in Leiden en in het wereldmuziek ensemble Kalasnikova.
Je gebruikt de termen Rollator pop en Klassieke pop. Kun je die begrippen uitleggen?
Auke Pol (1959) stamt uit een muzikaal nest. Grootvader, vader, tantes, zus, neven en nichten maken allemaal graag en veel muziek. Dit in grote variëteit. In de familie gaan zangers, dirigenten, organisten, spelers van diverse blaasinstrumenten en popmusici hand in hand. Auke Pol studeert aan het conservatorium van Leeuwarden klassiek orgel bij Jan Jongepier. Vanaf 1982 studeert hij keyboards lichte muziek bij Peter Rijs aan het conservatorium van Alkmaar. In 2008 volgt hij de module popmuziek en jeugdculturen bij Ton van der Bogt aan de UVA in Amsterdam.
Vanaf 1980 geeft Auke Pol les aan muziekscholen in Alkmaar en Waddinxveen. Vanaf 1985 tot heden is hij werkzaam als docent keyboard en popband coach aan Muziekcentrum 'OpMaat' in Schiedam, Vlaardingen en Maassluis. Als keyboarddocent heeft hij een uitgebreide keyboardmethode ontwikkeld en uitgegeven, die de afgelopen jaren in heel Nederland en België wordt gebruikt. Tot op heden zijn er meer dan 12.000 exemplaren van verkocht.
Auke Pol is mede oprichter van de Popprijs Schiedam in 1997. Na de organisatie overgedragen te hebben aan Muziekcentrum OpMaat in 2003 is hij nog als jurylid actief. Naast docent is Auke Pol actief als freelance componist. Behalve de uitgebreide lesmethode schrijft hij muziek voor theater, ballet en videoproducties. Als muzikant heeft hij jaren in diverse popbands gespeeld. Momenteel speelt hij in de Balineese gamelan Sekir Alit in het museum voor Volkenkunde in Leiden en in het wereldmuziek ensemble Kalasnikova.
Je hebt een boek geschreven over de geschiedenis van de popmuziek onder de titel “Soundtrack van de tijd”. Wat bedoel je met die titel?
De geschiedenis van popmuziek zie ik als een geïntegreerd onderdeel van de tijd waarin het zich afspeelt. Er is sprake van wederzijdse reflectie. De maatschappij, ontwikkeling van techniek en media hebben invloed op popmuziek, waardoor het steeds anders gaat klinken en daardoor het het tijdsgewricht steeds van een andere soundtrack voorziet. Dit is ook omkeerbaar zoals veel filmregisseurs hebben ontdekt. Gaat het over de jaren vijftig en de kijker hoort rock & roll, dan is de zintuigelijke verdieping completer en beleving intenser.
Is er een geboortedatum van popmuziek te noemen?
In de jaren vijftig gaan blanke jongeren in de VS massaal op zwarte r&b radiostations afstemmen. Deze muziek is veel opwindender dan de zielloze blanke commerciële muziek van die tijd. Kleine innovatieve platenmaatschappijen en radiostations onderkennen dit fenomeen en laten r&b door blanke artiesten zingen en noemen dit rock & roll. Rock & roll wordt in de VS ongekend populair en de periode rond 1955 wordt over het algemeen als de geboorte van de popmuziek gezien.
Als popmuziek een spiegel van de tijd is kun je dan nog een voorbeeld geven door een recente (afgelopen vijf jaar) gebeurtenis of ontwikkeling te koppelen aan een song?
Side of a bullet van Nickelback gaat over het vuurwapenbezit in de VS. Nu weer actueel. Dit nummer is uit 2007.
Je gebruikt de termen Rollator pop en Klassieke pop. Kun je die begrippen uitleggen?
Rollator pop is een ironische benaming en gaat over het fenomeen dat fans hun bands tot op hoge leeftijd trouw blijven. Ik beschrijf in het boek de zeventiger die de concerten bezoekt van de nog steeds optredende Chuck Berry, nu 86 jaar, en het liedje 'Sweet Sixteen' meezingt.
Bij klassieke muziek staat de uitvoering los van degene die het heeft gecreëerd. De uitvoerder interpreteert een compositie vanaf bladmuziek.
Bij pop en jazz worden bekende nummers (ook classics genoemd) steeds meer door anderen gespeeld en geïnterpreteerd, waarbij de koppeling van een nummer met de bijbehorende artiest komt te vervallen.
Vind je dat geschiedenis van de popmuziek een onderdeel van het programma in het voortgezet onderwijs zou moeten zijn? Waarom wel/niet?
De geschiedenis van de popmuziek zou onderdeel van het voortgezet onderwijs kunnen zijn, omdat popmuziek een brug kan zijn tussen het heden en verleden. Bijna alle jongeren luisteren naar de huidige popmuziek, maar ook vaak naar muziek uit het recente verleden die veel verteld over de tijd waarin zij ontstaan is.
Soms luisteren jongeren naar popnummers (metal- en rapstijlen) waarbij de teksten expliciet zijn. Onderzoek heeft aangetoond dat dit kan duiden op een veranderende gemoedstoestand van de jongere. Deze teksten kunnen tijdens maatschappijleer besproken en geduid worden.
Wat is volgens jou de soundtrack van 2013 (deze tijd)?
We leven in 2013 een tijd waarin alle informatie, dus ook muziek en beelden slechts een paar muisklikken bij ons vandaan liggen. In de huidige kiezen jongeren hun eigen soundtrack.
Auke Pol
Popmuziek, soundtrack van de tijd
152 pagina's
uitgave Pol for Music
isnb 9789073258006
€14,-
Te bestellen bij Pol for Music
Auke Pol
Popmuziek, soundtrack van de tijd
152 pagina's
uitgave Pol for Music
isnb 9789073258006
€14,-
Te bestellen bij Pol for Music