DE LANGE WEG NAAR EEN VEILIGE AUTO
Sinds de komst van de auto is de veiligheid ervan onderwerp van discussie.
De auto is wereldwijd jaarlijks verantwoordelijk voor honderdduizenden doden en miljoenen gewonden. Dit kunnen ongelukken zijn waarbij auto's met elkaar in botsing komen, eenzijdige verkeersongevallen en ongevallen waarbij kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals fietsers en voetgangers, geraakt worden.
De allereerste auto´s kwamen aan het einde van de 19e eeuw op de markt. Het was vooral de elite die zich een auto kon veroorloven. De auto werd niet direct gezien als een handig vervoermiddel, maar meer als een statussymbool. Al snel bleek dat de auto een goed alternatief was voor paard en wagen. Reizen ging sneller en men kon ook verder weg trekken. Toen Ford de lopende band gebruikte voor zijn auto's, werd de auto pas echt massaal geproduceerd en reden er steeds meer auto's over met name de Amerikaanse wegen. Een gordel dragen en autoverzekeringen vergelijken? Dat speelde nog totaal niet. Aan veiligheid werd niet gedacht. Er vielen dan ook veel gewonden en dodelijke slachtoffers. Toch zou het nog enkele decennia duren voordat er daadwerkelijk wettelijke maatregelen werden genomen om het veiliger te maken.
Veiligheidsgordel
Het was pas in de jaren 50 van de twintigste eeuw dat er daadwerkelijk echte veiligheidsmaatregelen werden getroffen. Nieuwe technieken stonden hiervoor aan de basis. Dit betrof onder andere de autogordel. Het was Ford die in 1956 voor het eerste de autogordel introduceerde. Dit was nog een klassieke lage gordel. De Saab 93 was in 1958 de eerste auto die standaard met gordels uitgerust was, volgens In Nederland was het lange tijd niet verplicht om een autogordel te gebruiken, alleen al om het simpele feit dat de meeste auto's er nog niet mee waren uitgerust. In 1971 werd dan ook pas in Nederland de autogordel verplicht gesteld, maar alleen voor nieuwe auto's. Vanaf 1975 gold er een algemene verplichting voor iedere auto.
De Saab 93, 1958
Andere veiligheidsmaatregelen
In 1951 rolde de eerste auto met een veiligheidskooi van de band. In de jaren daarna heeft dit systeem enorme verbeteringen ondergaan en is iedere auto vandaag de dag van een goed weggewerkte veiligheidskooi voorzien. Airbags lijken een vrij nieuwe uitvinding, maar bestaan al sinds 1971. Uiteraard zijn airbagsystemen ook flink gemoderniseerd en lijken ze in niets meer op de eerste systemen. Ook andere veiligheidsmaatregelen, zoals een krachtig remsysteem en ABS (antiblokkeersysteem), zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit auto's.
Autoverzekeringen
Er zijn ook veiligheidsmaatregelen genomen om ervoor te zorgen dat slachtoffers van een auto-ongeval niet met lege handen komen te staan. In de Verenigde Staten was de autoverzekering in de jaren 20 van de vorige eeuw al een feit. In Europa duurde het wat langer. De verplichte WA-verzekering werd in Nederland pas in 1963 ingevoerd. Tegenwoordig is er veel keuze uit verschillende soorten autoverzekeringen, van WA tot volledige dekking met een allriskverzekering.