TASSEN: VAN ALLE TIJDEN
Vorm en functie van een tas blijven uitdagingen
De tas is een product dat al eeuwen bestaat en nog altijd in ontwikkeling is. Dat zorg ervoor dat het voor ieder tassenmerk een uitdaging is en ook iedere tas een verhaal heeft. Het laat zich raden dat een tas oorspronkelijk vooral een functioneel product was. Je moest er gewoonweg je spullen in met je meedragen. Het werd gedragen door zowel mannen als vrouwen. Dat mannen later weer afhaakten doordat ze jassen gingen dragen met (binnen)zakken, doet er niets aan af. Inmiddels weten we dat de man weer helemaal aan de tas is, omdat bijvoorbeeld het dragen van een smartphone in een jaszak of erger nog; in een broekzak, eigenlijk not done is.
De geschiedenis leert ons dat de tas pas vanaf de zestiende eeuw als accessoire werd gedragen. Dus niet alleen omdat het praktisch was om spulletjes in mee te nemen, maar ook omdat de tas stijlvol was en je outfit kon verfraaien. De tas was in die tijd bijvoorbeeld versierd met borduursels of steentjes.
De tas kwam letterlijk onder de jurk vandaan
Een tussenperiode van vele jaren liet de tas weer verdwijnen. Deze was er nog wel, maar werd vooral onder kleding gedragen. De wijde damesjurken en -rokken lieten dat prima toe. Totdat de mode slanker en sluiker werd. De taille kwam onder de borsten te liggen en daardoor was het dragen van een tas onder een jurk niet meer mogelijk. De tas werd vanaf die tijd over de kleding gedragen en steeds verder verfraaid.
De tas werd veelzijdiger en speciaal gecreëerd voor vrouwen én mannen. Leren tassen voor naar het werk, frivole tasjes voor een avondje uit. En dat is tot op de dag van vandaag nog zo. Wie nu meent dat tegenwoordig de ontwikkelingen wat de tas betreft wel voorbij zijn, heeft het mis. Een merk als het Italiaanse Valentino ontwikkelt nog altijd nieuwe tassen, in navolging van de prachtige schoenen die Valentino creëert. Als ervaren vaklieden die werken met leer, was na de schoen al snel de tas aan de beurt en het heeft het label geen windeieren gelegd.
Valentino en Shabbies
Blijven we in eigen land dan is een schoenen- en tassenmerk als Fred de la Bretoniere een merk dat al jaren aan de weg timmert en veel naamsbekendheid heeft. Toch waagde het merk het er in 2004 op om een nieuw label in het leven te roepen: Shabbies. Na de laarzen, die zeer succesvol waren en zijn, verschenen ook al snel tassen. De Shabbies tas werd en is een hit.
Met een tote bag op vakantie
Zo zie je maar dat tassen van alle tijden zijn. De ontwerpen gaan vaak mee met de mode, maar ook met bijvoorbeeld de emancipatie en de cultuur. De laptoptas deed immers zijn intrede met de komst van het digitale tijdperk en de tote bag, een tas die louter werd gedragen door zeelieden, kreeg al snel meer liefhebbers toen de economie groeide en de vakantie in zwang kwam en mensen vaker dagjes uit gingen. In een tote bag past veel en het zijn bovendien enorm sterke tassen van canvas of leer. Die zijn heel handig tijdens een of meerdere dagjes uit. Tot een wekenlange vakantie aan toe.